1 újabb home office nézőpont..

Megint egy home office téma? Kicsit más nézőpontból. Vállalatirányítási szoftverfejlesztéssel foglalkozó cégünk van, amely nemrég lett 10 éves. Év elején még a szépen összegyűlt megrendelés állományt nézve azt gondoltuk ez lesz a legjobb évünk. Majd eljött az, amire senki sem gondolt.

Már rögtön az első hullám 3 ügyfelünket érintette: egy repülőgép szerelő, egy autógyártó beszállító, s egy rendezvényszervező. Ez utóbbi ért a legkedvezőtlenebbül, mert a szoftver 50%-a már készen volt, ám ügyfelünk jelezte, hogy nem tud erre most költeni. Megértettem persze. Emberileg. Üzletileg akkor még kevésbé. Viszont mindhárom cég biztosított afelől, hogy a „végén” újra felvesszük a fonalat és megvalósítjuk a projectet.

Az a helyzet, hogy mivel gyerekkoromat részben Ázsiában (Laosz és Jemen) töltöttem egy számomra idegen környezetben, ám helyt álltam, kifejezetten nyílt, elfogadó, s mindig a helyzethez alkalmazkodó nézőponttal jöttem haza. Amikor visszagondolok ezekre az időkre -bár nem csak kellemes emlékem van ebből az időszakból- az mindig erőt ad egy nehéz helyzetben, így most is.

Gyorsan léptünk tehát, azonnal végigkerestük az összes ügyfelünket, hogy mégis ki mit gondol, hogy áll a cég, és van-e elkülönített összeg a projectre, van-e saját tartaléka, hogy fizesse a kiadásokat. Boldogan vettük tudomásul, hogy ügyfeleink több mint 90%-a úgy számol, hogy a projectet megvalósítja és nem áll csak úgy le, valahogy átvészeli a közelgő 3-5 hónapot. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a cégünk mindig is távmunkában dolgozott, igazi home office gerillák vagyunk 🙂 Kevés alkalmazott, inkább az adott területen szakértő kollégák, akik alvállakozói státuszban, laza kötésben alkotnak egy profi céget, így 25 fővel.

Ez pár éve még furcsának hatott, ferde szemmel néztek ránk (ám vigasztalt, hogy mi sosem voltunk kolléga hiányban), majd jött az elfogadóbb időszak, amikor már nem kellett ezt szégyenleni, most pedig mindenki erre tér át, bár inkább kényszerűségből. Nálunk nincs változás, dolgozunk tehát tovább, pont mint eddig.

Sőt új ügyfelek is jöttek! Megtaláltak azok a cégek, akik kihasználják ezt a csöndet a szervezet felépítésére, vagy gyökeres átalakítására és ügyviteli szoftvert készíttetnek velünk, hogy utána be tudjanak robbani az összeszűkült piacra. Már amikor majd újraindul a gazdaság.
S persze megfogadtuk a tanácsot, mely szerint új termékek, vagy szolgáltatások fejlesztésére van szükség, így az ügyviteli szoftver fejlesztés mellett, most már van online szervezetfejlesztő és beruházási költség nélkül bérelhető távmunka csomagunk is. Ráadásul eközben új partneri kapcsolatok épülnek ki és ezzel egymást erősítjük, húzzuk előre. Csak így lehet.

Gyakran kérdezem magamtól, illetve partnereinktől; mi a legrosszabb, ami történhet a céggel? Még ha le is épül, vagy nullára csökken a megrendeléseink száma, akkor is újraépítjük együtt, bárhogy is alakuljon a jövő. Lehet, ha ezt átgondoljuk, elfogadjuk mi, mint cégünk kapitánya, akkor már nem is tűnik annyira félelmetesnek és fel tudunk kelni reggel, hogy épelméjű gondolatokkal lépjünk tovább.

Sőt rájöttem mekkora felelősségem van a társadalom felé, olyan szoftverfejlesztő cégként, amelyik tovább tud még menni, sőt esélye van, hogy nagy nyertesként jöjjön ki az egészből. A cégünk részt vesz egy gyógymód kutató programban (crowd computing, azaz sok ember számítógépe, egy szuperszámítógépet alkot), s díjmentesen adunk tanácsot bárkinek, akinek kisebb tapasztalata van, mint nekünk a digitális átalakulásban és home office-ban.
Sosem adjuk fel, ezt tanítom a gyerekeknek is, átvészeljük és ha netán nem is ez, akkor majd a következő évünk lesz az eddigi legjobb.

Ahogy a mondás tartja: a végén úgyis minden rendben lesz. Ha pedig nem, akkor az még nem a vége!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük