A 4K MODELL – Átfogóan, gyakorlatiasan.

88 / 100

A 4K MODELL avagy Koncepció – Kontextus – Képesség – Kreativitás.

 

Emlékszel a történelem, vagy a matek órákra, amikor azon töprengtél gyerekként, hogy miért kell ezt mind megtanulni, hol fogom én ezt a gyakorlatban használni?

 

Nem állítom, hogy csupa felesleges dolgot tanulunk a suliban, ám az biztos, hogy történelmet akkor is tanulunk, ha nem akarunk történészek lenni.
Matekot is tanulni kell, még ha nem is akarunk matematikusok lenni és még sorolhatnám ennek mentén a példákat.

4K modell

Mondjuk, hogy eddig rendben.

 

De akkor informatikát miért nem tanulunk? És most ne mondd azt, hogy „no de vannak informatika órák”, mert legutóbb ez a beszélgetés hangzott el köztem és egy tanár, majd egy diák között:

 – Hány informatika órátok van egy héten?

 – Nekünk egy – mondta a diák és lemondóan bólintott a tanár is.

Jól látom, hogy pont abból a tantárgyból van kevés, ami jelenleg a leginkább meghatározza a világunkat?

S ha így van, akkor miért ne lehetne ebből a tantárgyból (sokkal) több, hisz még ha nem is akar mindenki informatikus lenni – nem is kell -, akkor is jó hasznát veszi az ember az élet számos területén!

S itt vezetjük be a 4K modellt, aminek a gyökerei Amerikába vezethetőek vissza.

Ez ugyanis a fenti logika mentén levezetett AI írástudást favorizálja, vagyis tanuljon mindenki a mesterséges intelligencia területéről minél többet. Átfogóan, gyakorlatiasan.
Még egyszer: nem fog mindenki ezzel foglalkozni, ám nincs szakma, amit hamarosan ne érintene.

A tanulás pedig 4 beszédes, de magyarázatot követelő „K” betűs szóra lett felbontva:

Koncepció – Kontextus – Képesség – Kreativitás azaz röviden 4K modell

A kép jól szemlélteti ezek egymáshoz képesti viszonyát.

 

Koncepció: értsük meg nagy vonalakban az elméletét, kb. hogy működik.

Kontextus: ez a környezetünk, amiben mindezt gyakorlatban használhatjuk a világban.

Képesség: kitaláljuk mi mire tudjuk használni a munkánkban, mindennapi életünkben.

Kreativitás: új ötletek megalkotása, a „mire lehet még jó mindez” megválaszolása.

Jöhet egy gyors példa?

Mesterséges intelligencia és informatika a mezőgazdaságban.

A mezőgazdaságban is megjelent az AI és kiválóan kiegészíti az emberi és gépi munkát, mert képes arra, hogy sok adatot elemezzen ki igen rövid idő alatt, és meglássa azt a mintát, amit mi emberek nem látunk meg.

Ezt követően pedig cselekedni tud, önállóan dönteni, vagy a döntést az ember számára előkészíteni.
Ez lenne a Koncepció, persze most csak röviden. (Vegyük észre, hogy itt nem cél a mély tanulás, sem a kódolás.)

Mindezt például jól lehet használni arra, hogy a traktor, vagy az aratógép önvezető legyen. A gépeket össze lehet kötni és adatokat küldhetnek egy központi szerverre a munka környezet részleteiről, meghibásodásáról. Így a gépek egymástól tudnak tanulni és megelőző karbantartást javasolni.

A termést drón ellenőrizheti, hogy megfelelően fejlődik-e, amiről tájékoztatja is az embert. A kártevő irtásról is egy önállóan közlekedő, kamerával felszerelt gép gondoskodik. Az állatokat kamera figyelheti, hogy melyik milyen állapotban van, és az alapján állítja össze számukra a takarmányt akár egyénileg.

Ez mindössze pár, a világban megvalósult példára.

Ez tehát a Kontextus.

 

Ha a szakmában dolgozunk, mondhatjuk, hogy oké, ebből hasznos lehet számunkra a megelőző karbantartás a járművek esetén, és a drónnal megfigyelt termés, de mindenképp emberi jóváhagyással, nem pedig önálló döntéssel. Ez lehetne a Képesség, hogy mire használhatjuk ténylegesen.

No de milyen jó lenne, ha az időjárást is megfigyelhetnénk a rendelkezésre álló meteorológiai adatok alapján és az öntözést ennek megfelelően irányítaná egy okos gép. Ha sok eső várható, kikapcsoljuk az automata öntöző rendszert. S persze mindezt applikációban is látni szeretném.

Ilyen még nincs, de hasznos lehet – gondolja a szaki, aki ezáltal kreatívan áll a témához.

Vagy akár egy mesterséges intelligencia alapú alkalmi munkaerő közvetítő segíthetne már előre megkeresni azokat kollégákat, akikre épp szükség van az adott feladatnál.

Ez a Kreativitás része a 4K modellnek.

 

Remélem sikerült meggyőzni Téged kedves olvasó, hogy miért is fontos az informatika, azon belül is a mesterséges intelligencia átfogó – nem részletekbe menő – tanítása az iskolákban, és ezáltal felkészíteni kicsiket és nagyokat egyaránt a ránk váró izgalmas és lehetőségekkel teli világra.

(Előző cikkünkben többet olvashatsz a mesterséges intelligencia alkalmazásairól: MI hírek)

 

Ha ötleted vagy kérdésed van – nem csak a 4K modell-el kapcsolatban, itt megtalálsz: pedro@amtech.hu

 

Szekrényi Péter – Pedro
tulajdonos, IT mérnök
AMtech Rendszerház
www.amtech.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük