HOGY TALÁLSZ MEG AZ INTERNETEN BÁRMIT MAX 3 LÉPÉSBEN?

A feltérképezés (index)

az Internet egy gigászi monstrum: 4.6 milliárd ember használja aktívan és kb. 50 milliárd eszköz van rákötve. S hogy mekkora lehet?

A témáról készült videót ezen a linken találod:

Azt beszélik kb. 1 YB (1 yottabyte = 1 000 000 000 000 TB)

Mégis hogy lehet itt bármit megtalálni?

Vajon amikor berakjuk a Google keresőbe, hogy: “jövő munkahelyei”, az egész Internetet végignézi valami nagyon gyors szoftver? Dehogy, képtelenség lenne. Mi az enter lenyomásakor gyakorlatilag egy hatalmas előre összeállított adatbázisban keresgélünk, ami egész gyors tud lenni, ahhoz képest, mintha a teljes Internetet lapoznánk végig.

Mint egy könyv tartalomjegyzéke, úgy tudjuk ezt elképzelni.

Mi azon futunk végig, nem a teljes könyvet olvassuk el.

A kulcs az, hogy előre fel van térképezve az Internet, amit apró szoftverek (spider, bot, crawler néven is említik őket) tesznek meg, méghozzá folyamatosan, a nap minden percében megállás nélkül kutatják a netet, hogy naprakész legyen az a bizonyos tartalomjegyzék, amiben majd a kedves felhasználó keresni fog.

No de mit csinál egy ilyen bot? Elindul az Internet egy szegletében egy weboldalon, majd talál rajta linket, azon eljut egy másik weboldalra, onnan az ott talált linkeken pedig más távoli weboldalakra is eljut és így tovább. Tehát a linkek (hivatkozások) kötik össze a weblapok sokaságát, ebből a feltérképező botból pedig nagyon sok van.

Persze vannak weboldalak, amelyek nincsenek feltérképezve (indexelve), pl. a teljes deep web, illetve dark web sem, szóval számítások szerint kb. 5%-a van feltérképezve (indexelve) és ezáltal kereshetővé téve számunkra. Ennek a jéghegynek a csúcsát látjuk csupán.

Sőt minden weboldal tulajdonos dönthet úgy akár, hogy a kis feltérképező bot inkább hagyja ki az ő weboldalát (vagy egy részét) és akkor az így tesz, amikor épp arra jár majd.

No meg persze arra is kérhetjük a kis robotot, hogy újra nézze át a mi weboldalunkat, mert változtattunk rajta, esetleg keresőoptimalizálás szempontjából javítottunk azon.

Az osztályozás (rank)

Akkor tehát ott tartottunk, hogy már nem kell végignézni a teljes világhálót, csupán egy szisztematikusan összeállított katalógusban kutatunk, de a keresési találatok száma még így is túl sok. Képzeljük csak el, hogy a “macskás videó” kifejezésre továbbra is tömegével jön a találat, mégis honnan fogjuk tudni, hogy melyik oldal a legjobb (releváns) nekünk?

És ekkor jött 2 figura az 1900-as évek vége felé, akik azt mondták, hogy rendszerezni kéne az épülő világhálót és fontossági sorrendbe tenni, amit az ember keres. Létre is hozták a hátmasszázs kereső motort, amit 2-3 évvel és 100e dollár befektetéssel később szerencsére átneveztek Google -ra inkább 🙂

Az volt a nagy ötletük, hogy osztályozni kéne a weblapokat, hogy kereséskor tudjuk melyik a legjobb számunkra és melyiket ne is nézzük.

Mostanra kb. 200 különböző paramétert (linkek, képek, minőség, olvashatóság, frissülés, stb..) vizsgál a Google és ez alapján ad egy pontszámot az egyes weboldalaknak.

Ezért ajánlott erősen az elkészült weboldalt kulcsszavakra optimalizálni, s folyamatosan friss tartalommal ellátni, hogy magasan tartsuk azt a bizonyos Google osztályzatot (ez a page rank)

Így már könnyebb azokat a keresési találatokat sorban megjeleníteni és a felhasználónak nem is kell a Google találati lista 1. oldalánál tovább mennie, hisz valószínűleg ott van a lényeg, azok az oldalak a legértékesebbek a keresése szempontjából (legrelevánsabbak).

A keresés (search)

Így tehát amikor rákeresünk a “hogyan fogyjunk le”, vagy “hogy kössünk nyakkendőt kifejezésekre (e kettő különösen népszerű) az Interneten, igazából a Google óriási szerver parkjaiban tárolt, s szépen sorrendbe állított tartalomjegyzékében kutatunk.

Így van az, hogy pár másodperc alatt eredményt kapunk vissza, pedig az Internet szinte végtelen.

 

Szekrényi Péter – Pedro
tulajdonos
AMtech Rendszerház

Pedro-ról néhány szó.

Mérnök informatikus vagyok, a digitális átalakulás szakértője, az AMtech Rendszerház szakmai vezetője.
Célom, hogy megmutassam Neked a jövőt, mert ha megismered, akkor nem ijesztő lesz, hanem egy lehetőségekkel teli csodálatos világ.
Profitálj Te is a jövőből!

Itt megtalálsz: szekrenyipeter.hu
www.amtech.hu

 

Interneten hogy lesz hatékonyan a keresés
Keresés Interneten Hatékonyan

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük